Automatisch prijsprogramma Bol.com

img

Gepubliceerd op 18-02-2020 | laatste keer bijgewerkt op 18-02-2020 13:51

We ontvingen vandaag een nieuwsupdate van Bol.com over de automatische prijsprogramma's met als onderwerp van een verkoper; ‘We zijn voordeliger dankzij een automatisch prijsprogramma’

En dat klopt, want zonder rePricer is er eigenlijk geen houden meer aan. Naast het inpakken van bestellingen, het contact met de consument, de inkoop en overige zaken, wil je natuurlijk niet ook nog elk uur je hele aanbod nakijken om er vervolgens achter te komen dat een concurrent het koopblok heeft gekregen omdat ze net een cent goedkoper zijn.

Hieronder het interview van Raoul;

Hoeveel uur per week stop je in verkopen via bol.com en hoe past dit in je werkweek?

‘We stoppen met elkaar zo’n zestig uur per week in bol.com. Twee collega’s voeren de artikelen in, twee collega’s verwerken de orders en ikzelf heb de algemene leiding. We verkopen bewust alleen via het winkelplatform. Dat is verreweg de makkelijkste oplossing. Tegen de techniek en de marketingkennis kun je met je eigen website niet op. Ook storingen hoeven we zelf niet op te lossen. Dat doet bol.com ook voor ons.’

Wat is jouw belangrijkste succesfactor op bol.com?

‘Ons assortiment en onze prijzen. We zijn elf jaar geleden gestart met romans, maar zeven jaar geleden overgestapt op studieboeken. In alle soorten en maten. We kopen ze in bij ons netwerk van uitgevers. Vervolgens verkopen we ze vaak voor vijftig of zestig euro met een aantrekkelijke marge. Op dit assortiment is er bovendien minder concurrentie. De concurrenten die er zijn verkopen tegen een hogere prijs dan wij. Hoe we lagere prijzen kunnen bieden? We werken met een automatisch prijsprogramma wat prijzen vergelijkt en ervoor zorgt dat we 10 procent voordeliger zijn dan de rest. Verder vermelden we vanzelfsprekend eerlijk wat de kwaliteit van de boeken is.’

Welke belangrijke les heb jij gaandeweg geleerd die je nu met andere partners wil delen?

‘Het belangrijkste is een goede structuur in alles. Het magazijn moet geen rommeltje zijn, maar geordend en goed georganiseerd. Zodat de orderpickers direct kunnen vinden wat ze zoeken. Daarnaast is het verstandig om met één systeem te werken wat iedereen binnen de organisatie snapt. Anders ontstaat er verwarring en is er meer tijd nodig. Met één vooraad- en bestelsysteem werken we sneller en houden we de tijd over die nodig is om élk boek op kwaliteit te controleren.’

Wat zou je nog wel via bol.com willen doen wat je nu nog niet doet?

‘We zijn op zoek naar meer Engelstalige medische studieboeken om via bol.com te verkopen. Daarnaast zou ik heel graag een fysieke winkel met bol.com willen openen. Een brandstore waar je ook pakketjes retour kunt verzenden. Je leest dat het aantal fysieke boekenwinkels weer groeit. En in andere landen openen winkelplatforms ook brandstores. Volgens mij zou een samenwerking in Nederland ook best kunnen slagen.’

Lees hier het hele bericht