Wat voor keuzes maakt rePricer?
Het hart van rePricer is een algoritme dat 24/7 de prijzen van jouw producten monitort. Dit algoritme is gebaseerd op live data van Bol.com en maakt actief keuzes op basis van deze data. Zo zorgen we ervoor dat jij altijd de beste prijs hebt en daarmee de meeste kans maakt op het koopblok.
Maar met alléén het koopblok ben je er niet; wat als een van je concurrenten zijn prijs verhoogt? Dan wil jij natuurlijk ook mee omhoog. Dit zijn tactieken die de kern vormen van rePricer. Alle wijzigingen worden minitieus bijgehouden en geanalyseerd, zodat we een steeds beter beeld kunnen opbouwen van jouw aanbod én je concurrentie.
In de basis is het algoritme van rePricer vrij conservatief, we sturen op koopblok en proberen dat zo lang mogelijk vast te houden. Maar we kunnen ook agressiever te werk gaan. Dit is afhankelijk van jouw wensen, doelen en instellingen. We kunnen bijvoorbeeld de prijs van een artikel verhogen als we zien dat de vraag toeneemt. Of we kunnen de prijs tactisch verlagen als we zien dat de concurrentie toeneemt, zelfs op zo'n manier dat je concurrent leegverkoopt tegen dumpprijzen zodat we jouw prijs weer kunnen verhogen naar het reguliere niveau zodra je concurrent geen voorraad meer heeft, of uit frustratie de handdoek in de ring gooit. "Geforceerde uitverkoop" noemen we dat. Niet leuk voor je concurrent, wel goed voor jou.
Hoe ziet zo'n check eruit?
Nadat je artikelen geanalyseerd zijn worden ze ingepland voor de checks op Bol. Bij zo'n check bepalen we of je het artikel aanbiedt, of je koopblok hebt, wie je concurrenten zijn en óf we iets moeten doen met je prijs. Als je geen koopblok hebt dan is het simpel, we verlagen de prijs van het artikel in kleine stappen tot je óf de ingestelde minimale prijs bereikt hebt óf het koopblok gewonnen hebt. Heb je stabiel het koopblok en veranderen je concurrenten niets aan hun prijs en levertijd, dan gaan we verder met het volgende artikel.
Via de biedingsstrategieën kun je exact finetunen hoe het algoritme voor jou zijn werk doet. De keuze is aan jou.
-
Inzicht
-
Meer
-
Nieuws